Chiptuning Gy.I.K.
MIÉRT NEM GYÁRILAG?
A motrvezérlő program egy chipben (EEprom) van tárolva, melyet hozzáértés nélkül egykönnyen nem lehet megváltoztatni. Ezért egy tipus piacra dobása esetén egy adott motort a világ minden pontján történő bevetésre készítik fel. Ide tartoznak pl. a különféle üzemanyag (rossz) minőség, vagy a nem rednszeres szervizelés okozta hátrányok vagy akár gépjárű biztosítási/adózási határok, melyet egyes országokban teljesítmény alapján vetnek ki. Ezen kívül az egyik legföbb szempont, hogy mindig a marketingesek mondják meg, hogy milyen teljesítményű legyen egy motor. Hogy ne kelljen folyamatosan új motortokat fejleszteni, ha marketing-technikailag több lóerőre van szükség, ezért a mai motorok zömében hatalmas többlet-tartalékokkal készülnek.
KÍVÜLRŐL LÁTHATÓ A MÓDOSÍTÁS?
Kívülről a beavatkozás nem látható. A motorvezérlés módosítása szervizek számára sem érzékelhető, ha az szakszerűen lett kivitelezve. Teljesítménymérő padon természetesen mérhető a gyári állapothoz képest jelentkező különbség.
TUNINGOLHATÓ-E A GÉPKOCSIM DIAGNOZIS CSATLAKOZÓN (OBD) KERESZTÜL?
Amennyiben gépkocsija OBD-csatalakozóval rendelkezik és egy úgynevezett Flash-Eprommal van ellátva, úgy az esetek zömében az olvasás és írás megoldható szervízcsatlakozón keresztül. A 2000 után gyártott gépkocsik általában rendelkeznek ezzel az adottságokkal
TUNINGOLHATÓ-E A GÉPKOCSIM, HA NINCS DIAGNOZIS CSATLAKOZÓRA KIVEZETVE AZ EPROM KOMMUNIKÁSCIÓS JELE?
A legtöbb esetben igen. Ilyenkor kiépítjük az eletronikát és közvetlenül a chippet olvassuk és írjuk.
VISSZAÁLLÍTHATÓ-E GÉPKOCSIM GYÁRI ÁLLAPOTRA?
Természetesen igen. A gyári programot kiolvasás után eltároljuk, hogy az bármikor felhasználható legyen.
MENNYIRE BIZTONSÁGOS A CSATLAKOZÓN KERESZTÜL TÖRTÉNŐ TUNINGOLÁS?
Pillanatnyilag ez a legbiztonságosabb módszer, ha ezt szakszerűen végzik, hiszen a chip ki vagy beforrasztására sincsen szükség.
JOBBAN MELEGSZIK-E AZ AUTÓM, MINT TUNINGOLÁS ELŐTT?
Az olajhőmérséklet maximum 2-4 fok között szokott emelkedni, tartós terhelés esetén turbós autók esetén. Szívó motoroknál nem tapasztalható emelkedés etéren.
CSÖKKEN-E A MOTOR ÉLETTARTAMA A TUNING MIATT?
A módosított program úgy készül, hogy az minden értelemben a gyári határértékeken belül tartsa a motort működés közben. Áltlános üzelemtetés során a szervízperiódusokat betartva, nem tapasztalható élettartam csökkenés.
VAN-E AUTÓMATA VÁLTÓS GÉPKOCSIKNÁL VALAMI FÉLE KORLÁTOZÁS?
Autómataváltós gékocsik is ugyanúgy tuningolhatók, mint a kéziváltósok. Egyedüli különbség, hogy az autómata váltóval felszerelt gépkocsikat nem tudjuk minden esetben a teljesítménymérő padon lemérni.
NŐ-E A GÉPKOCSI FOGYASZTÁSA?
Általános tapasztalat, hogy beavatkozás után, azonos használat mellett a fogyasztás mintegy 5-15%-al csökken.